Mammasflicka

Direktlänk till inlägg 17 september 2010

Good Hair!

Av Marie Louise Hessling - 17 september 2010 03:17

Jag har precis sett en otroligt bra film/dokumentär om hårets historia! Ja och förmodligen ni som är lika intresserad som mig som har allting med hår att göra kmr ni äääälska denna film!


Mitt hår!

Jag har alltid tyckt att jag lägger mycket pengar på mitt hår som varit studerande och även nu när jag inte har något fast jobb än. Men jag har alltid tagit hand om mig hår och bytt frisyrer och färg har aldrig varit något problem för mig som dom flesta av mina vänner och släkt vet! hahha

När jag fick in 1050 kr i månaden när jag gick i gymnasiet kunde jag lägga allting eller nästan mer än hälfen av pengarna för att fixa håret, färg,klipp, hårprodukter m.m och folk kunde inte förstå hur jag kunde lägga ut så mycket pengar! kanske ja på ett år...hehe de vill jag nog inte ens räkna ut, men kanske la ut mellan 2-3000 kr per år! Beror på helt om jag kunde hålla mig och spara ut mitt hår eller om jag klippte de och färga de hela tiden!


En klasskompis frågade mig i höstas då vi gick sista tiden i 3an hur mycket pengar jag la ut på mitt hår! Han ba: Helt seriöst! Du har haft ny frisyr och färg nu alla 3 åren och då har jag inte haft samma frisyr i ett år utan bytt frisyr och färg kanske var 3-4e månad! De är helt sjukt om man tänker efter hur MYCKET pengar jag lägger ut på mitt hår och visst folk klagar och frågar varför jag "slänger" ut pengar på mitt hår när de kan växa själv eller gå till ica och köpa hårfärg! Visst jag kan gå på ica och köpa hårfärg då jag har en enfärgad färg i håret, och då mycket lättare att färga de själv!

Lite kul faktiskt hur folk kan lägga sån energi över mig och bry sig vad jag gör med mitt hår jämt! Jag tror jag har haft nästan alla färger och har jag inte haft färgen i hela huvet så har jag haft slingor av de. I höstast gick jag från svarthårig till blond! Och de var andra gången!


Min faster började klippa mig redan som jätte liten för att jag skulle få ett tjockare hår sen när jag blev äldre! Vet dock inte vilke ålder så Eva om du läser de här kanske du kan slänga in en kommentar om de ;)

Jag permanenta mitt hår första gången som 8 åring tror jag var! Efter de sparade jag ut mitt hår och var tvungen då att klippa av de när jag var 12-13 år. De var första gången jag gick till Anneli! Då var mitt hår så pass slitet att jag var tvunge natt klippa de och jag blev korthårig första gången! Sen har jag bytt frisyrer,färg, slingor m.m hela tiden och aldrig varit rädd för förändring ;)


När jag klippt mig korthårig så har jag alltid ångrat mig nångång under tiden då jag haft kort hår pga att jag vill kunna göra mycket frisyrer med mitt hår! Så förra året skaffade jag mig löshår första gången och de gick nästan på 3000 kr, och visste de är VÄLDIGT mycket pengar om du inte har dom pengarna egentligen! Jag hade både mamma och pappa som tyckte de var dåligt val att göra av med så mycket pengar på hår som växer ut av sig själv! Men jag hade tjänat i hop dom pengarna själv och ville verkligen unna mig de! Och jag ÄLSKADE mitt hår då sen när de var klart! Så jag ångra inte en sek att jag satte i de.

Mitt hår är mitt ALLT! Jag låter inte ens folk/kompisar ta på mitt hår om jag fixat de!


Och nu för snart 2 månader fixade jag mitt hår igen och förlängde de igen ;) och jag tänkte lixom att nu kommer jag ha de här håret länge, för jag älskar långt hår och du kan verkligen göra mycket frisyrer av de! Men icke! Nu har jag lessnat på de och ska ta ut de och fixa någon annan frisyr igen ;) hahaha


Om filmen!


Handlar om svarta kvinnor och indiska kvinnors historia och deras hår! Jag tyckte att jag lägger ut mycket pengar på mitt hår! Svarta/utländska kvinnor i Usa lägger ut mellan 1000- 150 000 dollar om år ( men när de är sån hög summa som 150 000 dollar så gäller de oftast kändisar!!!! Men de är ändå sjuuuuuuuuukt mycket pengar! Och då är de bara på hårförlägingar! Konsten att kunna rakpermanent deras hår, och dom visar ALLA slags metoder som du kan förlänga ditt hår på!

Löshår is the shit! De säger i filmen att kan du ingenting om löshår och inte är i den industrin så är du INTE i hårindustrin! Löshår är mer värt än guld!

Dom visar hela historien om de indiska kvinnors hår, hur de rakar av allt hår för dom ska gifta sig, de har en speciell tro m.m och sen skickas deras hår runt om i hela världen!

De svarta kvinnorna lägger till och med ut alla sina pengar på sitt löshår ist för att betala räkningar och mat! Helt sjukt!

Och i Indien så rånar folk kvinnornas hår! Jaa!! Dom går och lägger sig och de finns så fräcka människor att de gör inbrott och sedan klipper av deras hår! Så dyrt och värdefullt är indiska kvinnors hår!


 

Citat av Ice.T - De enda sättet att kunna styra en kvinna är att vara snyggare än henne!


Nu tänkte jag inte skriva så mycket mer! Tycker de blev otroligt långt ändå ;) Se filmen om ni är lika intresserad som mig ;)

Bara skicka i väg en kommentar om ni har nån fråga;)

Man brukar ju säga att vissa är född med viss talang, och jag har hyffsad talang när de kommer till hår! De är jag faktiskt rätt stolt över mig själv!Och håller på nu att utbilda mig till frisör, eller iaf kommer ha de som en hobby och vill lära mig allt man kan lära sig om hår,frisyrer,hårprodukter m.m


Nä nu är de färdig skrivet här! Boka tis hos Annelis hårstudio som ligger i Nolby!


 

Svarthårig när jag hade hårförlägning! Syns dock inte så jätte bra:/

 

Hårförlägning blond!


Good Hair heter filmen!


 





 
 
Ingen bild

anneli

17 september 2010 08:32

ja du gumman,du skriver bra grejjor,du är ju intresserad så det blir nog kalas en vacker dag :-) jag laddade oxå hem good hair, har inte sett den , tänkte vi kunde se den ilag :-D kramis

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Louise Hessling - 16 juni 2011 00:28


                                    

Av Marie Louise Hessling - 6 juni 2011 23:00

Hej!   Tycker de alltid är så fruktansvärt svårt att komma på en bra början då man ska blogga?!? De går upp och ner med bloggandet känner ja, men blir mkt bilder och skrivande i helgen tror ja då jag har 3 studenter som ska hinnas med så tänkte...

Av Marie Louise Hessling - 31 maj 2011 01:16

Godkväll!   Sommaren,studenter och min 20 års dag närmar sig med stormsteg. De har varit mycket planering nu ang hur jag ska hinna med alla mina blivande studenter, jag har Lovisa, Felicia, Elina på torsdagen  den 9 juni och lillebror,johanna o...

Av Marie Louise Hessling - 25 maj 2011 00:41


Lite uppdatering så här på kvällskvisten! De är helt sjukt vad tiden går snabbt...tyckte de var igår vi promenerade iväg till torget för att ta på oss våra otroligt snygga studentmössor och invänta den stora dagen! Men tiden bara flyger förbi och s...

Av Marie Louise Hessling - 13 maj 2011 01:21

Vaknade i morse vid 9 tiden och mådde skit... eftersom min förkylning satt sig i varenda kroppsdel så jag är typ döv till och från och speciellt på morgonen när jag vaknar, täppt i näsan så jag knappt kan andas heller...förjävla härlig känsla de!  ...

Ovido - Quiz & Flashcards